Абонирай се на email

Въведи валиден e-mail адрес:

Доставя се от FeedBurner

Едно рамо за блога от:

Зоовет трейдинг

Следвай ме!

Google Friend Connect
Кефир и кефирна гъба - част 3
Автор: Алиса   
Събота, 13 Ноември 2010г. 15:07ч.

Не зная доколко ви е заинтригувала поддръжката на кефирна гъба в домашни условия, но съм сигурна, че някой от вас, уважаеми читатели на моя блог, е погледнал какво още пише за кефира из Мрежата. В такъв случай е почти невъзможно, освен с рецептите за пиене на кефир при рак, алкохолизъм, наднормено тегло и всяка болест, за която се сетите, да не се е срещнал поне веднъж с обяснения, свързани с алкохолно съдържание в кефира. Случвало ми се е, при разговор с познати, да спомена, че разполагам с гъба и че периодично подарявам от нея. Имам навика и да черпя гостите си с готов кефир, какъвто обикновено ми се намира в хладилника. Реакциите на хората, попрочели нещо някъде са, най-общо, два типа:

Едните: "Ау, ама това съдържа алкохол! Не е за деца!" или "Ааа, това, дето е като кумиса ли...те, прабългарите го пиели преди да се научат на вино. Аз не пия!"

Другите: "Ухаа! Ферментирало мляко, нали? Нещо като кумиса? Такова още не съм пил. А мезето какво трябва да е?"

Е, ако някой от четящите тук се припознава като част от едната или от другата група - налага се да го разочаровам. Преди всичко - не зная защо постоянно сравняват кефира с кумис. Вие кумис пили ли сте? Аз дори не съм виждала. Приемам, че всички се гордеем с прабългарския произход на нашата държава, а някои и с тристранните алкохолни традиции  - тракийски, славянски и прабългарски. Не затова ми е думата днес; не пиша, за да изследвам начините за напиване преди 13 века. Кефирът, както споменах, по - рано, се получава от жизнената дейност на микроорганизмите в кефирната гъба. Навярно си спомняте, че те са основно две групи - млечнокисели бактерии и дрожди. Вероятно ще се сетите също за другите приложения на дрождите...да, с тяхна помощ се прави вино, хляб, козунак и най-различни други питки и кифлички. Отпаден продукт на обмяната на дрождите е етанолът. Ах, този спирт - стигнахме и до него накрая! Тук идва облекчението за едни и разочарованието за други - в кефира има алкохол да... в концентрация, сходна с тази на някогашна истинска социалистическа боза. Впрочем това зависи отново от начина на приготвяне на кефира, така че ще си позволя да ви занимая с още една подробност.

Тайната е в температурата.

Както вече знаете, кефирната гъба не е гъба, а сложна микробна асоциация. Всеки от микроскопичните организми в нея има свои предпочитания към околната среда и определена температура, при която се размножава по-бързо от събратята си. Казано най-общо - млечнокиселите обичат да им е по-топличко, докато дрождите си падат по сравнително по-ниски температури. Този факт е важен, защото именно чрез него можете да контролирате ферментацията и да приготвите кефир по собствен вкус. Така например, лятно време, през най-големите горещини, кефирът става много бързо и наистина прилича на киселото мляко, което помним от детството си. Подобен резултат постигаме и ако за затопляне използваме вряла вода, а не просто гореща. Обратно - ако гъбата ни е стояла продължително време в хладилника, много вероятно е първата порция кефир, която получим, да е с мирис ( а и вкус) на превтасало тесто. Това е, защото тогава дрождите са взели превес в асоциацията. За щастие равновесието в нея е достатъчно динамично и обикновено до следващата порция тя се регулира сама.

Кефирът, който описвам през цялото време, е напитка, ферментирала около 24 часа. Възможно е тя да е готова и по-рано, но в повечето случаи ако го опитате същия ден, ще установите, че е още течен като прясно мляко, с лек аромат на кисело такова, но и с остатъчен от прясното; с една дума - полуферментирал. Има хора, които го харесват такъв; не може да ви навреди, но още няма всички полезни качества. Изцяло ферментиралият кефир е по - гъст и добил типичния си сметанено гладък вкус. Това е т.нар. слаб кефир. Съществува и "силен" кефир - това прословутата разновидност, в която има алкохол. За щастие на въздържателите и разочарование на пиячите - съвсем малко.

Шегата настрана - не ви съветвам да правите такъв кефир, ако ще го пиете. Причината е много, много важна - той не е вкусен. Проблемът не е в мехурчетата, които го правят леко газиран, а в резливият и определено груб вкус. Не искам да натрапвам мнението си, срещала съм хора, които го намират приятен. Все пак, единственият начин да проверите допада ли ви, е като го опитате. Този кефир се получава, когато престои по-дълго при условия, в които ферментацията продължава - един или два дни.

Разбира се, силният кефир не е безполезен, напротив. Като казах, че не го пия, нямах предвид, че не го употребявам въобще. Всъщност има приложение и за него в моя дом - от него приготвям кефирено сирене!

За качествата и получаването му ще пиша отделно.

 

Коментари  

 
+2 #1 Lara 2010-11-14 03:02
Чета и чак ми се прииска да опитам! Как може човек да си вземе такава гъба?
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
+4 #2 Алиса 2010-11-14 13:37
Здравей, Лара. Ще се радвам ако опиташ, защото кефирът е вкусна и ценна храна. :-)
Кефирна гъба можеш да получиш от всеки, който приготвя кефир, защото тя расте и в определен момент част от нея се отчупва сама. Не зная дали там, където живееш, има някой, който поддържа гъба. Ако не намериш - бих могла да ти изпратя, когато моята се раздели отново (скоро го направи и дадох парченце). Самата аз се снабдих с нея от приятел, който ми я прати по автобус. Ако си съгласна така, можеш да ми оставиш мейл или друг контакт горе, (в "Пиши на Алиса");така ще мога да ти съобщя кога е готова и ако не си намерила друга - да се разберем за изпращането.
П.П. Гъбата не се продава. Подарява се на приятели. :-)
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
+2 #3 емо 2010-11-18 23:10
Никога не съм пил кефир, но определено ме заинтриува :)
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
-1 #4 Надя 2011-01-06 17:45
Алиса, как така се отчупва? Гъбата е като извара. Нищо не се отчупва. За какво говориш?
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
+1 #5 Алиса 2011-01-06 18:16
Здравей, Надя. Определено не съм съгласна, че кефирната гъба има консистенция на извара. Моята е доста по - стегната. Възможно е да стане по - мека, ако се гледа в неподходящи условия. При това положение тя в крайна сметка се разпада на съставящите я клетки. Те отиват в млякото и ти го ферментират, така да се каже, за последен път. Но това става ако много сериозно объркаш нещата. Що се отнася до чупенето - има хора, които просто я разчупват с пръсти. Самата аз избягвам да я пипам с ръце (не че нещо ще и стане, щом ръцете са чисти, но ми е нещо като професионален навик :-) ). В моя случай я чакам да се разчупи сама. Това става, когато нарастне до определен размер. Тогава се разчупва на две парчета, докато я миеш или дори още докато я вадиш от млякото. Е, парчетата не са равни и понякога едното се разтрошава и изпада обратно в млякото. Лошото е, че трябва да я чакаш сама да го направи; това е причината например аз да получавам (и подарявам) дъщерна гъба сравнително рядко. Ако искаш, напиши как отглеждаш своята кефирна гъба - можем да го обсъдим. Не съм защитила дисертация по въпроса, но имам доста опит. Ще ми е приятно да ти помогна.
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
+1 #6 Никола 2011-01-19 20:00
Привет Алиса :) Прочетох статията ти и ме заинтригува с това кефирено сирене. Доста време се канех да си взема тази "гъба" от една позната, но нещеш ли малко преди коледа имах гости и ми я подариха та от сравнително скоро си правя кефирче. Пробвах различни млека някой от които се оказаха, че само на етикет са млека накрая открих едно добро краве мляко с 4,2% масленост прави си каймак и е доста добро. За момента приготвям кефира като държа "гъбата" 24 часа в млякото и след това я местя в нова порция около половин литър. Оставям го още 24 аса да пресоти за ферментация и тогава консумирам. Въпросът ми е дали трябва да се мие след всяко местене в новото мляко или може и да не се мие? Защото като не я мия дълго време става малко лигава на допир все е дно някаква слуз произвежда. Иначе на вкус си е нормално леко резливо но като го консумирам с мед става перфектно:)
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
+2 #7 Алиса 2011-01-19 20:23
Здравей, Никола. Отговарям веднага - не, по принцип не е нужно да я миеш всеки път, ако всеки ден я слагаш в ново мляко. Все пак трябва да прецениш сам - докато престоява в млякото, кефирната гъба се покрива с плътен млечен коагулум, който и придава вид на безформена бучка, дори при мен се е случвало да получи жълтеникаво покритие с мъхест вид; това е някаква благородна плесен, подобна на тази, с която ферментират сирената. Случва се, ако се забавя с изваждането от млякото и околната температура е висока. Щом обаче при теб гъбата променя консистенцията си, това е признак, че "не се чувства" добре. Възможна причина за това е бързопротичаща ферментация, съответно висока концентрация на продуктите на собствената и обмяна. Пробвай няколко пъти да я миеш преди всяко ново мляко. Друга причина може да бъде употреба на метални предмети (цедка например). С каква вода я миеш? Пипаш ли я с ръце? Всяко от тези неща оказва влияние. Дано съм ти била полезна, че направо нова статия написах :lol:
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #8 Никола 2011-01-19 21:03
Плесен ми се появяваше преди когато повърхноста на млякото не помръдваше за 48 часа. Сега като вадя гъбатаа понеже си прави каймак отгоре го разбутвам малко и така вече нямам проблем с плесента. Ще пробва 3-4 дена да я мия да видим дали ще има промяна. Иначе я мия с чешмяна вода тук във Варна тя е доста варовита. Купих си специално пласмасова цедка но нещо по ми е лесно с раце да я вадя и мия. Метална лъжица ползвам накрая когато го консумирам но гъбата не се е докосвала до метал. Като цяло нямам проблем просто ми беше любопитно дали е нормално когато я пипам да е малко слузеста. Друго нещо е че ми я дадоха като две парчета едното се било откъснало от кораба майка :). В последствие още едно малко парченце се откъсна и засега ги слагам и трите заедно предполагам не им пречи. Иначе като размер не съм забелязал да се е удвоила за 25 дена... можеби е пораснала малко немога да преценя гледам я всеки ден.
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
+1 #9 митака 2011-01-24 23:35
Здравеите,пил съм 3-4 пъти кефир и доста ми хареса.Тук в Русе отскоро отвориха руски магазин и си го купувам от там,само че цената от почти 2 лв.ми се струва твърде висока за 330мл.Та молбата ми е ако някой има гъба за даване/продаване/,нека се свърже с мен имейла ми е:
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #10 Радостин Йовчев 2011-03-29 15:50
Здравейте , как се прави кефирено сирене.Статията е недовършена .каква е причината за това .благодаря ви предварително .
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #11 Алиса 2011-03-29 21:50
Което си е вярно - вярно си е :-) .
За кефиреното сирене съм предвидила отделна статия - не че е нещо сложно, но все не намирам време за нея. Обещавам - съвсем скоро ще я пусна.
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #12 Иван 2011-04-24 07:55
Аз пия от известно време кефир и съм много доволен. Вкусовите му качества се променят, но не чак в такъв голям диапазон както го описвате. Дали е по кисел или не - всичко оттива на едно място :) Всеки който гледа и е гледал кефир е преминал през вкусовите му вариации, но за мен си остават сходни. Аз съм от Бургас, e-mail Ако някои иска гъба да пише.
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #13 Алиса 2011-04-29 17:31
Иване, изглежда си постигнал стабилизилизация на гъбката, което означава, че вероятно се грижиш добре за нея. Равновесието и е динамично и разликите във вкуса се получават, когато или лактобактериите, или дрождите вземат превес. При мен това става, тъй като се случва да не извадя кефирната гъба в нужното време от готовия кефир или, забравяйки да купя мляко, я оставя известно време във вода в хладилника. Какво да се прави - мъжете явно са по - дисциплинирани в правенето на кефир :lol: .
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #14 Джон 2011-08-23 15:13
Да питам, какво мляко ползвате? В смисъл става ли с купешките от супера или трябва задължително да е домашно? Обещали са ми гъба едни познати, но за сега чакам (от София съм)...
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #15 Боди 2011-09-27 12:08
Търся гъбка кефир. Някой може ли да помогне?
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #16 Надя 2011-11-05 22:25
Здравейте, относно млякото - по-добре е да използвате нискомаслено мляко.
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #17 Надя 2011-11-05 22:27
Джон, с купешките е по-добре. От доманото мляко става нещо като извара. Даже и с по-евтините млека в плик става.
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #18 Юлия Савова 2011-12-07 11:46
Аз също се интересувам от кефирената гъба. Ако някой може да ми даде, моля пишете ми на . Аз съм от Варна.
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #19 Mira 2011-12-11 14:50
Привет слънчеви хора!:)
като човек стремящ към живот без Е-та или поне в ограничени количества се запознах с тибетската гъба, но нямам идея от къде да си набавя тъй като в обкръжението ми няма хора ,които да си отглеждат .Случайно да знаете сайт от който може да се поръча примерно или човек, който продава .
Благодаря :)
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #20 tanya 2012-01-11 23:20
Коментарът е изтрит от Алиса. Моля, пишете на кирилица.
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #21 Vencislav Nikolov 2012-02-04 22:43
Mira,Ако си от София аз мога да ти дам безплатно ,или с куриер ако си от провинцията .
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #22 Росен 2012-02-06 22:36
Здравейте
Аз също търся кефирна гъба. Ако някой може да ми даде ще съм му много благодарен. Моят имейл е:
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #23 Дани 2012-02-29 15:47
Здравейте, Търся кефирна гъба. Ще се радвам ако някой ми даде. Имаме вкъщи стомашни проблеми и искам да опитам с това.
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #24 Юлия Савова 2012-03-01 15:34
Цитирам Дани:
Здравейте, Търся кефирна гъба. Ще се радвам ако някой ми даде. Имаме вкъщи стомашни проблеми и искам да опитам с това.

Имам кефирена гъба за даване. Аз и децата също имахме стомашни проблеми, ще ти помогне. Напиши ми адреса си на
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #25 Dani 2012-03-01 22:06
Здравейте. АЗ продавам кефирни зърна, ако някой има интерес нека ми пише на e-mail
Цитиране | Докладвай на администратор
 
 
0 #26 Мария 2012-03-28 20:09
Здравей, Алиса!
Нямам представа откъде да си набавя такива семенца или каквото и друго да е свързано с тази гъба. В интернет има много малко информация все още за нея. Ако още си отглеждаш такива гъби, можеш ли и на мен някак да ми изпратиш?

Моя приятел е от Испания и много се е зарибил по това нещо "кефир" и си мисли, че е най-българското нещо, а аз като му казах, че не знам какво е той се смути.
Цитиране | Докладвай на администратор
 

Добави коментар


Защитен код
Обнови

Страната на Алиса е разположена на Joomla! Тема от RocketTheme